Vet du hva du får i deg av energi i løpet av hel dag? For mange går det først opp for de når de prøver å spise etter en annen rutine ELLER loggfører matinntaket sitt i løpet av en dag.

Selv har jeg, etter jeg begynte å interessere meg for trening og kosthold for mange år siden, prøvd og feilet maange ganger. Jeg har prøvd mange ulike, ekstreme og IKKE-varige dietter. Jeg har testet suppedietter, barnematdietter, 24 timers faste, periodisk faste, lavkalori, lavkarbo. Faktisk ikke LCHF. Å dytte på med fett som stivner i kroppen føles bare feil.

Den type kosthold som har funket for mine mål og som jeg faktisk kan leve med resten av livet, ble jeg faktisk introdusert for i forbindelse med en av mine oppkjøringer til bikini fitness konkurranser. (Så takk til min coach på det tidspunket, Christina, som beviste for meg at man kunne komme i fitnessform med så masse god og variert mat)
Det samme kostholdet har jeg videreført både til meg selv og mange av mine kunder, modifisert og tilpasset selvfølgelig, men når de får en matplan for å f.eks gå ned i vekt og de faktisk skjønner at dette er et kosthold de kan leve med resten av livet, ja da har man liksom en bekymring mindre for alltid. 🙂

Planene jeg lager blir som regel tilpasset de forskjellige, men essensen er i bunn og grunn lik. Og det er heller ingen hokus pokus, det er vanlig dagligvaremat som kan mikses og trikses akkurat slik man vil. Det er karbohydrater, det er proteiner og det er fett. Det er mat med vitaminer og det ikke spesielt dyrt heller. Lærer man seg grunnprinsippene for makronæringsstoffene og hvordan sette de sammen, så er man godt på vei mot et uanstrengt og balansert kosthold som kan varieres ut fra mål, livssituasjon og økonomi.

Selv har jeg litt perioder for hva, når og hvordan jeg spiser, men nå jeg inne i en gangske a4 situasjon igjen, hvor måltidene er relativt forutsigbare.
Slik kan en typisk matdag for meg se ut:

Frokost

Spinatsmoothie og kaffe + et halvt egg og kanske en riskake med ost og skinke. (spiser halvparten av det jeg lager til Maya)
Dette er nå ikke en tid hvor jeg får sitte rolig for meg selv og nyte en frokost, dette er bare noe jeg må få i meg, mens matpakke lages og barn kles på. Rett etter levering i bhg er det som regel PT timer, kanskje 2-3-4 etter hverandre og derfor MÅ jeg ha i meg noe energi.
Er det helg derimot og vi har god tid, da blir det gjerne omelett eller bananpannekaker. Luksusfrokost!

Snack
PT timene varer i 50 minutter, og det er for at vi skal få en litta 10 minutters i mellom til å f.eks fylle på med noe energi. Etter et par timer trenger jeg påfyll igjen og spiser kjapt og gæli en banan og kanskje noen nøtter om jeg har.

Lunch

Jeg setter av en time i kalenderen til lunch. Da må jeg ha et næringsfylt måltid igjen. Hadde jeg vært flinkere på å planlegge hadde jeg tatt med en matboks hjemmefra med rester fra gårsdagens middag. F.eks. kylling og ris. Men normalt sett blir det ned på meny for å kjøpe meg noe og da blir det enten lomper fylt med skinke, avocado og cottage cheese, eller et kyllinglår med en liten brokkolisalat ved siden av.

Snack
Jeg trener som regel på slutten av arbeidsdagen min, før jeg skal hente i barnehage. Da kan det nok hende at jeg fortsatt er ganske mett fra lunchen, så da sparer jeg snacken til etter trening. Da blir det en liten banan og en proteinshake. Evt. en skyr eller proteinpudding. Da er det bare å sikre seg så jeg ikke ender opp med lavt blodsukker og sulten grinete unge. Det skjer ikke.

Middag

Far kommer hjem og han krever en sunn middag klar på bordet. 😉 Her er vi ikke VELDIG kreative, så det blir som regel kylling, ris og grønnsaker, grillmat med kjøtt, mais og poteter eller helt basic spagetti og lasagne. Lager helst grønnsaks eller søtpotetlasagne. Lasagne er Mayas favoritt 😀

Kveldssnack

Ei litta kveldssnack må man ha og nå i det siste har det blitt jordbær med fløte og cottage cheese! Og et lite dryss sukker på. Det er sååå godt og metter perfekt før man skal sove. Ellers blir det søtpotet/bananpannekaker eller en snackbowl med yoghurt, cc, nøtter og bær.

Hvis noen oppskrifter ligger ute, ligger de under kategorien «matoppskrifter»

Så noe av dette godt ut? Dette kan de fleste spise og gå ned i vekt av om man ønsker det. Jeg sier de fleste, fordi det må individualiseres. Jeg vet mange sier de bare kan se på noe som inneholder karbohydrater og gå opp i vekt av det, mens andre kans spise masse av det og samtidig gå ned. Jeg er nok av sistnevnte. Det må prøves og justeres deretter. Man må over tid finne hva som funker for en selv. Alt funker ikke for alle, men dette funker for de fleste.

Dette er et kosthold jeg føler meg bra av. Jeg blir sterkere på trening. Jeg holder vekt og energi stabilt. Det er mat Maya og Martin også liker. Det er variert. Det er sunt. Det er godt. Det er billig. 🙂

Jeg har erfart at når jeg ikke nekter kroppen noe, så tåler den det mye bedre. Jeg dropper ikke utskeielser for å si det sånn, jeg spiser dritt når det passer meg. Men kroppen vet at etter regn kommer sol. Har jeg spist dritt en hel dag, så er det tilbake til vanlige rutiner igjen dagen etter.. Og det skjønner liksom kroppen og går dermed ikke i panikk, haha.. Jada også en måte og forklare det på.

Lyst til å lære mer om trening og kosthold? Ta kontakt HER. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

%d bloggere liker dette: