Da er det fredag folkens! Jeg skrev igår at jeg ikke hadde noen favorittdag, men jeg må si at fredag er en ekstra fin dag syns jeg. Her får jeg en blanding av både jobb og kos og stemningen blant medlemmer og kunder er noen hakk bedre enn de andre dagene i uka.

I dette innlegget vil jeg gi noen tips som erfaringsmessig fungerer veldig fint for meg. Jeg snakker med mange som ønsker å gå ned i vekt, men som  selv vet at helgen er med på å ødelegge for å komme dit de ønsker. Kanskje de gjør det en gang, men det vil ta mye lenger tid.
For, starter du med «utskeielser» allerede til lunch på fredag (ref kaker og vafler på kontoret) og avslutter med godis og chipsrester på søndag kveld, så har du brukt 3/7 dager av uken på å spise mer eller dårligere enn det som egentlig var meningen.

Test ut noen av disse tipsene og fortell meg om du føler deg litt bedre på mandag

1. La max 1-2 av måltidene per dag være mer energirike enn til vanlig (dvs. ekstra saus, fløte, rømme, ost, smør, rundstykker og brød. Alt det man kutter litt ned på til vanlig)

2. Fokuser heller på å spise mer mat fremfor godis, kake, brus og chips. La det være i tillegg og ikke erstatning

3. Skal du drikke alkohol, føles det nok bedre om du spiser bra mat ved siden av og ikke kombinerer det med sukker og fett. Trener du fredag, så husk å spis mat før du går løs på ølen!

Når jeg spiser så mye mat, har jeg ikke sjans til alkohol ved siden av. Føler meg mye bedre etterpå 🙂

4. Velg en av delene, enten et par glass vin eller en pose smågodt. Jeg velger siste. Eller begge deler, men halvver mengden av begge

5. Legg inn en liten treningsøkt i løpet av dagen om du har mulighet eller gjør andre ting som holder deg i bevegelse. Sjekk ut videoene mine på instagram for enkle hjemmeøkter

I helgene liker jeg å starte dagen med en liten hjemmeøkt. Mer sterk og klar for dagen

6. Eller start morgenen med litt rumpeaktivering 100 reps og 100 pushups. Er du gutt tar du 100 pushups og 100 sit ups/crunch

7. Ikke spis rester bare for å spise det opp, legg det heller vekk (ref: GJEM DET) og spar det til neste helg. Penger spart!

8. Gjør det til en hyggelig samling med familien og bak eller lag sunn snacks. Min samboer er i hvertfall veldig glad hver gang jeg tar meg tid til å lage noe nytt, sunt og godt. Så lenge han kan spise uten og legge på seg er han fornøyd

Søtpotetlapper med sjokoladebiter

9. På søndag kan du gjerne bruke litt tid på å lage en matplan for den kommende uken og planlegge når og hva du skal trene. Jeg skal vise dere senere hvordan vi lager matplan der hjemme

10. Slapp av og nyt helgen. Fokuser på gode måltider og bevegelse

Trener du i tillegg er det bra. Dropper du alkohol, godis og chips er det enda bedre. 
Du kan selv velge hvor raskt du ønsker å komme dit du vil. Husk at det er du som er sjefen over deg selv og du kan gjøre akkurat som du vil.

Dette er ingen fasit selvfølgelig, men gode erfaringer jeg selv har fått på veien. Håper du kan ta med deg et tips eller to inn i helgen!

God helg fine folk! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

%d bloggere liker dette: