Denne høsten er din og min! Jeg tenker i hvert fall ikke å la denne fine sesongen skli unna hvor hverdagen, ukene og månedene blir et evig rotterace og jeg helt glemmer å være i nuet. Hver dag er en unik mulighet til å gjøre noe fint for meg selv og de rundt meg. Jeg forsøker å være bevisst på å ikke ta hver dag for gitt, og dermed har jeg laget meg noen fine ritualer som har vært og skal være en del av min hverdag denne høsten så jeg kan bli den beste Mariaen.

1. Skjermtid – Jeg har hatt altfor mye skjermtid og prøver hver uke å ha lavere gjennomsnitt fra den forrige uken. Helt automatisk tar jeg opp mobilen og scroller bare for å scrolle. SÅ bortkastet tid. Trener jeg, lar tlf ligge på kontoret og når jeg kommer hjem på ettermiddagen legger jeg tlf vekk så ser jeg på den når Maya er lagt.

2. Notifications AV – Jeg har slått av varslinger for alle kanaler som ikke er viktig. Pop ups hele tiden kan være stressende, da jeg ofte føler at jeg må svare med en gang for å få det ut av hodet. Jeg sjekker og svarer så fort jeg har anledning.

3. Leggetid – Dette er såå deilig! Kl. 22.30 blir skjermen min svart og INGENTING dukker opp på skjermen min før morgenen etter kl. 7.00 da alarmen også ringer med eksotisk fuglekvitter så jeg tror jeg er i en jungel, haha. Sååå behagelig. At jeg ikke har brukt dette før.

4. Meditering og pust – Hver morgen strekker jeg meg så lang som jeg er på sengen og puster dypt ned i magen mens jeg tenker på hva jeg er takknemlig for idag, hvordan jeg vil føle meg idag og hva jeg evt. skal oppnå idag. Dette virker veldig beroligende for meg. Jeg føler meg ofte takknemlig for at vi er friske og for at solen skinner

5. Rolig morgen og me time – Jeg har funnet ut at så lenge jeg får ordne meg på badet i fred og uten mas og hjertebank fordi jeg er stresset så er jeg GLAD. Å få dusje i fred, få inn hudpleierutinen min, sminkerutinen min og en kaffe på det, nei da behøver jeg ikke stort mer.

6. Lese bok og podcast – Siden jeg har mindre tid på telefonen så har jeg plutselig all verdens tid til bøker og evt. en podcast. Det er jo så deilig å ligge på sofaen eller i sengen, stenge alt ute og drømme seg vekk i en roman som befinner seg i midtøsten et sted. Når jeg kjører bil elsker jeg å høre på en fin og behagelig podcast hvor jeg kan fore hjernen min med noe nyttig inspirasjon og verktøy, eller rett og slett bare en FEELGOOD podcast.

7. Trening og yoga – Dette er og blir en del av min meditasjon. Nå er jeg nok ikke der hvor tung trening 5 dager i uka er et mål, men at så lenge jeg får en god styrkeøkt 2-3 ganger i uken sammen med litt tøying og yogainspirerte øvelser så er jeg fornøyd. Treningen gir blodsirkulasjon til muskler og tvinger hjertet til å jobbe og dermed øke lungekapasiteten som kommer godt med de gangene man glemmer å senke skuldrene og puste med magen.

Jeg føler meg harmonisk og balansert de fleste dager, noen ganger tar selvfølgelig stresset over, men da vet jeg hvordan jeg best og raskt kan hente meg inn og bli «zen» igjen. 🙂

Har dere noen ritualer for høsten? Gjerne del 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

%d bloggere liker dette: